SEO uitbesteden voor het mkb

SEO uitbesteden voor het mkb

Kleine bedrijven hebben de luxe van grootbedrijven niet om te kunnen kiezen uit alle marketingopties die bestaan. In plaats daarvan zijn ondernemers in die situaties overgeleverd aan hun eigen kennis en kunde van zoekmachine optimalisatie. SEO uitbesteden kan daarom een uitkomst bieden ook al lijkt dat op het eerste gezicht misschien een hoop geld. Het zijn vaak de mkb-bedrijven die voor het uitbesteden van SEO kiezen en niet de grote bedrijven die experts gewoonweg kunnen inkopen voor hun eigen marketingteam. Hier worden alle voordelen van SEO uitbesteden op een rij gezet voor het mkb.

Tijdbesparing

Een eerste voordeel die het mkb ervan kan ondervinden is dat het tijdwinst oplevert. Voor kleinere ondernemers kan het lastig zijn om zelfstandig alles te ontdekken, uit te voeren en te managen. In een kleinere organisatie heeft de leidinggevende vaak meerdere petten op en moet zijn of haar aandacht al over verschillende zaken uitsmeren. Als hier dan nog een compleet nieuw vakgebied bij komt kijken kan de tijdsdruk hoog oplopen. 

Geen intern marketing team nodig

Een ander voordeel voor mkb’ers is dat ze niet een volledig marketing team onder hun dak hoeven te nemen om hun website te laten scoren in Google. Zo’n team zal in de meeste gevallen ook nog opgeleid en gemanaged moeten worden. Een marketing bureau beschikt al over zo’n team. Daar kan je dan simpelweg om een deel van hun expertise en tijd vragen waarmee resultaten voor jou behaald kunnen worden. Dit is met name handig voor zzp’ers die misschien de faciliteiten missen om werknemers te huisvesten.

Geen dure tools nodig

Het uitvoeren van SEO kan in principe zonder hulp van enig hulpmiddel. Maar in de praktijk is dat tijdrovend en omslachtig. Er zijn SEO tools op de markt die in enkele minuten een volledig beeld schetsen van de huidige staat van een website. Handmatig tellen en doorberekenen van datapunten is hierdoor niet nodig. De diagnostische tools en beheersystemen besparen hierdoor een hoop tijd. Echter komen deze handige middelen vaak wel met een maandelijks prijskaartje. Het mkb kan zich misschien geen of een enkele tool permitteren. Luxe abonnementen met uitgebreide mogelijkheden zijn daarbij bij voorbaat al uitgesloten. Daarnaast zal er nog tijd moeten worden gestoken in het beheersen van die gereedschappen. Kortom het uitbesteden van SEO aan een online marketing bureau die al die middelen tot de beschikking heeft is daarmee een stuk makkelijker en bespaart een hoop geld.

Hoe weet je of het voor jou nuttig is?

Maar hoe weet je nu of het op dit moment voor jou nuttig is om met een online marketing bureau in zee te gaan? Daarvoor kan je een website scan aanvragen. Dan worden alle zwakke punten in kaart gebracht en een overzicht gemaakt van alle verbeterpunten. Je hebt dan een beeld van hoe je website ervoor staat en wat SEO uitbesteden voor je kan betekenen. Je hebt dan inzicht in welke groei je vanaf dat moment kan maken als je kiest om experts jouw site in handen te nemen en wat je laat liggen als je dat niet doet. Met zo’n SEO scan kan je daarom beter beslissen waar je heen wilt met jouw bedrijf.

Related Post