Als we het hebben over een enorm relevante term voor bedrijven in het jaar 2022 hebben we het al snel over ‘SEO’. SEO is een die bij heel veel bedrijven voor enorm veel omzetten heeft gezorgd, maar ook bij heel veel bedrijven – helaas – volledig achterwege is gelaten. Waar een passend online marketing bureau het ene bedrijf heeft geholpen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie, kiezen andere bedrijven ervoor om het één en ander zelf op te pakken. Wat is nu eigenlijk de slimste zet en als je twijfelt om SEO uit te besteden of zelf op te pakken: wat moet je dan doen? Ontdek het hier!
De voordelen van SEO
Voor we ingaan op de vraag of het handiger is om SEO uit te besteden of zelf op te pakken, richten we ons eerst op de voordelen van SEO. Op deze manier weet je dan namelijk direct of je überhaupt geïnteresseerd bent om je bezig te houden met zaken als deze. Het grootste voordeel van SEO is eigenlijk een soort oorzaak-gevolgrelatie. Doordat je je namelijk bezighoudt om hoger te scoren op relevante zoektermen, zal het aantal bezoekers van jouw website snel toenemen. Een gevolg hiervan kan zijn dat er meer producten of diensten worden verkocht en je dus meer omzet draait. Het klinkt wat knullig om je bijvoorbeeld eerst alleen te richten op het schrijven van linkbuildingblogs, maar als je de lange termijn in je achterhoofd houdt, heeft deze branche erg veel voordelen voor jou en je bedrijf te bieden.
SEO zelf oppakken
Uit de voorgaande alinea begrijp je vast wel dat SEO niet iets is wat je in enkele dagen kunt leren. Het is en blijft een technisch verhaal en daarom is het wel goed om een passend plan van aanpak te maken als je ervoor kiest om SEO zelf op te pakken. Als je hier namelijk voor zou kiezen, zouden we je aanraden om voldoende cursussen te volgen en jezelf constant te blijven prikkelen met nieuwe kennis. Schaf daarom zeker wat boeken over SEO aan die in moeilijkheidsgraad zullen toenemen.
SEO uitbesteden
Het uitbesteden van SEO aan een bedrijf als HV Media zou volgens ons eerder de voorkeur moeten krijgen. Zoals we al aangaven is en blijft SEO een ongelooflijk technisch verhaal en daarom is het eigenlijk gewoon onmogelijk om je met iedere tak binnen SEO bezig te houden. Wat je natuurlijk prima kunt doen is bijvoorbeeld het schrijven van je eigen content. Als je dan bijvoorbeeld niet weet op welke zoektermen je je moet focussen wordt het alsnog een lastig verhaal. Zorg daarom altijd voor de input van online marketing bedrijven om zeker te weten dat je jouw werkzaamheden oppakt zoals dat zou moeten!