Influencer Marketing gebruiken voor je bedrijf

Influencer Marketing gebruiken voor je bedrijf

Misschien heb je wel van het woord influencer gehoord of influencer marketing, maar wat houdt dit precies in? Tegenwoordig zijn er telkens meer grote en micro-influencers op de social media platforms, zoals Instagram, Tiktok en Youtube. Deze influencers werken samen met merken en bedrijven om te zorgen dat hun doelgroep wordt gestimuleerd, maar wat kan dit betekenen voor jouw merk of bedrijf?

Wat is influencer marketing

Wanneer iemand op zijn of haar social mediakanaal reclame maakt voor een product of dienst van een merk of bedrijf, dan noem je influencer marketing. De persoon maakt reclame voor het merk of bedrijf tegen betaling, zoals het gratis krijgen van het product als vergoeding of betaald krijgen. In ruil voor de vergoeding maakt de influencer vervolgens een post met bijvoorbeeld een video, foto, of story voor op social media. Merken kijken naar influencers die zich richten op dezelfde doelgroep en een geloofwaardig aantal volgers hebben. Als het merk en de influencer bijvoorbeeld zicht richten op mode en tassen dan kan het zijn dat een influencer een kleine handtas voor dames aanprijst bij haar volgers van dat merk, wat vervolgens ervoor zorgt dat meer mensen dezelfde handtas gaan kopen.

Hoe effectief is influencer marketing?

Influencer marketing is effectief voor merken en bedrijven die beter hun doelgroep willen bereiken, omdat het een persoonlijke benadering heeft naar zijn of haar volgers op social media platforms. De volgers zien de influencers als een soort voorbeeld en soms ook als vriend of vriendin waardoor ze sneller hun mening en advies ter harte nemen. Doordat de volgers zich meer bezighouden met wat de influencer draagt, gebruikt of zegt, wordt het koopgedrag sterk beïnvloed.

Overwegingen bij influencer marketing

Maar past influencer marketing bij jou merk of bedrijf? Er zijn veel verschillende soorten influencers te vinden op social media die ieder een eigen niche hebben zoals bijvoorbeeld mode, sport, kunst, noem het maar het kan heel breed zijn. Maar wanneer je met je merk of bedrijf geïnteresseerd bent om gebruik te maken van influencer marketing, dan moet je rekening houden met de volgende overwegingen:

  • Duidelijk doel: Wanneer je over na zit te denken om influencer marketing te gebruiken dan is het belangrijk dat je een duidelijke strategie en doel hebt. Wat wil je precies bereiken en op welke manier wordt je budget het meest effectief ingezet?
  • Relevante influencer: Je hebt grote en micro-influencers, waar heb je nodig om je doel te bereiken? Grote influencers hebben vaak een groot bereik maar micro-influencers staan dichter in contact met zijn of haar volgers. Denk ook omdat de influencer dezelfde doelgroep heeft en dat de influencer ook oprecht enthousiast wordt over jouw product of dienst.
  • Budget: Welk budget kan ingezet worden? Bij het gebruiken van grotere influencers wordt vaak een groot geldbedrag gevraagd. Ga je voor micro-influencers dan kan dit bedrag al verlaagd zijn of hoef je alleen het product of dienst te vergoeden die je weggeeft.
  • Meting en analyse: Op basis van je doel en strategie is het belangrijk welke resultaten je moet hebben. Zo zijn de belangrijkste factoren het bereik van de post en de interactie met de post. Ook is het belangrijk om te analyseren hoeveel meer verkochte producten of diensten plaatsvinden wanneer er een samenwerking is aangegaan met de influencer.
  • Rechten op inhoud: Zorg dat je duidelijk hebt overlegd met de influencer dat je recht hebt op de gemaakte content zodat het ook gebruikt kan worden voor je eigen marketing doeleinden.

Related Post