Luxe producten creëren een buitensporige vraag. Deze producten worden vaak geassocieerd met sociale status, luxe en hoogwaardige diensten. Consumenten willen datgene kopen wat anderen niet hebben. Dit begrip maakt deel uit van de merkidentiteit, en nog belangrijker, het stimuleert de verkoop. Denk erover na: Mensen kopen geen product wanneer ze iets soortgelijks voor minder geld kunnen vinden of een vergelijkbaar alternatief voor minder geld. Ze kopen wat ze elders niet kunnen vinden voor dezelfde prijs als of minder dan andere alternatieven met vergelijkbare kenmerken of kwaliteit. Dit artikel geeft inzicht in wat luxemarketing is, hoe het werkt en voorbeelden van bedrijven die deze strategie met succes hebben toegepast binnen hun businessmodel pipeline marketingkanalen die u in uw eigen bedrijf kunt implementeren.
Wat is luxemarketing?
Luxemarketing is de marketing van luxegoederen, -diensten en -ervaringen om bij de consument een gevoel van sociale status en exclusiviteit op te roepen. Luxegoederen onderscheiden zich van andere goederen en diensten doordat ze niet essentieel zijn voor het dagelijks leven, maar alleen bedoeld zijn voor speciale gelegenheden. Luxegoederen worden vaak geassocieerd met sociale status, luxe en hoogwaardige diensten. Luxegoederen worden vaak geassocieerd met sociale status, luxe en hoogwaardige diensten.
Hoe werkt luxemarketing?
Veel luxemerken onderscheiden zich van concurrenten door de klant een specifieke luxe-ervaring te bieden. Luxemerken zoals Hermès, Louis Vuitton en LVMH Group (Moet & Chandon, Dom Pérignon, Christian Dior, enz.) communiceren hun luxe-imago door middel van luxereclame en ervaringsmarketingmethoden. Luxemarketing draait om het creëren van een bepaald beeld van het merk in de hoofden van de consumenten door verschillende strategieën te gebruiken om een bepaalde emotie te creëren. Daarbij creëren merken ervaringen voor hun klanten om hen hun merk te laten associëren met kwaliteit, exclusiviteit en geluk.
Voorbeelden van luxemarketing in het bedrijfsleven
Gucci’s endorsement deals met rappers zijn een klassiek voorbeeld van luxemarketing in actie. De luxe cruise van Louis Vuitton is een goed voorbeeld van het creëren van een luxe ervaring voor de klant. De cruise is de ultieme luxe-ervaring voor de klant en is daarom een geweldige manier om reclame te maken voor het merk. Ook de champagneproeverij van Moët & Chandon is een goed voorbeeld van luxemarketing in actie. Door een luxe ervaring voor de klant te creëren, kan het merk zich associëren met kwaliteit en exclusiviteit. De ultra luxueuze vakantiecruises van Louis Vuitton zijn een ander goed voorbeeld van het creëren van een luxe ervaring voor de klant. De cruises zijn de ultieme luxe ervaring voor de klant en zijn daarom een geweldige manier om reclame te maken voor het merk.
Waarom is luxemarketing belangrijk?
Een luxeproduct biedt een emotionele en zintuiglijke ervaring die ontbreekt bij massaproducten. Om zich te onderscheiden van concurrenten, investeren luxemerken veel tijd, geld en energie in het creëren van luxe ervaringen die gericht zijn op het creëren van een bepaalde emotie bij de klant. Door in de hoofden van de klanten een bepaald beeld van het merk te creëren, zullen zij het merk eerder associëren met sociale status, exclusiviteit en kwaliteit.
Key Takeaway
Luxegoederen zijn goederen die niet essentieel zijn voor het dagelijkse leven, maar bedoeld zijn voor speciale gelegenheden en vaak worden geassocieerd met sociale status, luxe en hoogwaardige diensten. Het creëren van een luxe-ervaring voor de klant is de sleutel tot succesvolle luxemarketing.